Manapság a lelki okokkal foglalkozunk és az önszeretet fontosságáról beszélgetünk, miközben megfeledkezünk a testünkről. Ez korábban fordítva volt. Átestünk a ló túlsó oldalára? Szerintem igen! A test legalább annyira fontos a maga mechanizmusaival – amelyek életben tartanak bennünket –, mint a lelkünk, amely az érzelmeinken keresztül befolyásolja az idegrendszerünk működését. TEST-LÉLEK-KELLEM – ha maradunk a nők hármas tagozódásánál. Fontossági sorrendet nem tennék.

De az IR ugye. Hol felejtem el a testem? Ott, hogy a jó gondolataim nem helyettesítik a jó táplálékokat. A szénhidrát számolásától nem fog a bél regenerálódni; ha profi mérlegem van otthon, attól nem leszek kevésbé intoleráns; és hiába áltatom magam azzal, hogy a megkívánt kakós csigára a szervezetemnek szüksége van, attól az még ártani fog nekem. Szóval beszéljünk egy kicsit a test folyamatairól.

 – aki INTOLERÁNS a KAZEINRE vagy GLUTÉNRE, teljesen mindegy hogy mennyire keveset eszik belőle, napi szinten élesztheti magában a gyulladásokat

– túl sok GABONA fogyasztása, akkor is ha nincs intolerancia; megakadályozhatja a bél regenerációját, akár TÖNKÖLYRŐL, akár ZABPEHELYRŐL, akár más gabonáról van szó, emellett előremozdítja az inzulinrezisztenciát, gyulladásokat kelt, zsírok raktározására ösztönzi a szervezetet és emeli a vér trigliceridszintjét. (…)

– a GLUTÉN képes arra, hogy a bélfalakat pár órára áthatolhatóvá tegye különböző toxinok (táplálékokkal bejutó fehérjék) számára, amelyek így a véráramon keresztül oda mennek, ahova csak akarnak, akár az idegrendszerbe is, ezzel pedig komoly toxinterhelést fogunk a szervezetre zúdítani. Így okozhat fejfájást vagy ízületi gyulladást a GLUTÉN. Persze nem minden esetben pusztán erről van szó! :)

– a TESTELEMZÉSEN látom, hogy például aki folyamatosan zabpehellyel kezdi a napot, annál kialakul – előbb vagy utóbb – az érzékenység a gluténra, ami GYULLADÁST tart fenn, és ha ez krónikussá válik, a végén jönnek a civilizációs degeneratív betegségek. Emiatt is ajánlom a változatos táplálkozást lehetőleg piacról beszerezve, – és persze a glutén-, kazein- és cukormentes ételeket – vagy ha kevés az időd, akkor megfelelő házhozszállító cégektől vásárolj.

– akinek valaha volt antibiotikumkúrája vagy ipari húst eszik, annál nagy valószínűséggel rossz felszívódást találhatunk a vékonybélben és/vagy patogén mikrobiomot. A mikrobiomban élő szimbiotikus baktériumok, amelyek az egészségünkhöz járulnak hozzá, a mi TAMAGOCSIJAINK. Ha nem eteted jó táplálékkal őket, hamar kipusztulhatnak! Prebiotikumokkal élnek, cikóriával, savanyú káposztával, terápiás csontlevessel, fermentált ételekkel – ezekkel életben tarthatod őket. Ők is felelősek a jó immunválaszért, a közérzetünkért és a világbékéért is, hiszen tudjuk, hogy a zavarodott elme mindig patogén bélflórával párosul.

– külső vagy belső stressz minden esetben van IR esetében. Ha a főnököt nem is tudjuk lecserélni, de légzőgyakorlatokkal, a tüdőcsúcs átlevegőztetésével javíthatunk a szervezet stresszre adott válaszán, javíthatjuk a légzés által a sejtek oxigénellátását, és szuperjó szerek vannak, amiket ajánlani tudok egyénileg

– aki kihagyja a reggeli étkezést, az már önmagában ezzel is közelebb kerül az INZULINREZISZTENCIÁHOZ 

– a magas omega-6 szint gyulladásokat gerjeszthet a szervezetben, ezért az étrend tartalmazzon gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavakat, amelyeket főleg a halakban találsz meg.

– ha a szervezeted hiányt szenved vitaminokból, annak kárát látja a finomhangolásod, azaz a HORMONÁLIS MŰKÖDÉSED, és a bélműködésed, és a hajad, és az idegrendszered, és a vérképzésed, és... Még sorolhatnám a vitaminok szerepét és egyensúlyteremtő hatásait reggelig. Az sem mindegy, milyen vitaminkészítményt szedsz. Rossz bélflóra esetén persze szedhetünk bármilyet, az úgy is többnyire a széklettel távozik, anélkül hogy bármi is történne ott legbelül. Vannak akik a szintetikus vitaminokat részesítik előnyben, én nem tudok semmilyen összefüggésről, amely alapján ezeket javasolnám. A természetes anyagokat felismeri a szervezet, de a súrolókra, fehérítőkre, térfogatnövelőkre, nátrium-glutamátra, nitritekre, aromákra, ízfokozókra stb. egyelőre nincs immunrendszerünk; ezek megzavarhatják az immunválaszt, mert nagy fejtörést okoznak a szervezetnek, nem érti, hogy miért kell, akár viccből is barkochbáztatni őt. Nincs nyilvántartása ezekből az anyagokból. Emiatt a szövetekbe, szervekbe, ízületekbe lepakolja ezeket, amíg ki nem találja mi legyen velük, de idővel annyi munkát hárítunk rá, hogy már nem lesz soha napirenden ez a kérdés – ebben az életben, ebben a testben legalábbis.

 – aki éhgyomorra GYÜMÖLCSÖT, szénhidrátot, cukrokat eszik – például zabpelyhet aszalványokkal –, óhatatlanul megdobja a vércukrát, erjedést indít el, eteti a gombáit – ha vannak –, ezen felül fokozza a szervezetében a gyulladásokat. Szóval nem igazán ajánlott ez a kombó! 

– ami ajánlott, az a természetes élelmiszerek, melyek találkoztak a Napocskával és a gazda szeretettel fürkésző tekintetével, a minél több zöldség fogyasztása – akár 3 óránként – a tamagocsijainknak, fermentált zöldségek, az ismertebbek ezek között a savanyú káposzta, rezisztens keményítő fogyasztása (pl. főzés után lehűtött rizs) ezek is támogatják a tomagocsijainkat és az emésztési funkciónkat. Régen nem igazán volt élelmiszer csíráztatás, fermentálás vagy áztatás nélkül. Emlékszem amikor az idősebbb nemzedék éjszakára a rizst vagy a hüvelyeseket beáztatta. Minő időpazarlás! :)

– INZULINREZISZTENCIA esetén mindig elengedhetetlen a gyulladás megszüntetése – persze annak ismeretében, hogy pontosan hol van (ezt a nem megfelelő táplálkozás akadályozhatja, például a glutén, a kazein, a laktóz és a többiek); a bélregeneráció, hiszen ez az alapja minden gyógyulásnak; és a hidratáció – kellő mennyiségű jó minőségű vízfogyasztás; ezek mellett fontos a stresszkezelés, a légzőgyakorlatok és amikről írogattam eddig. 

– MOZGÁS: a rendszeres sporttevékenység növeli az inzulinreceptorok érzékenységét, én az Avivát ajánlom természetesen, mert magas pulzussszámú edzést biztosít, célirányosan a női szervekre és a hormonális működésre fókuszál. Természetesen ha ritkásan végezzük az Aviva gyakorlatokat – vagy más örömteli de nem megerőltető sportokat –, az nem növeli az inzulinreceptorok érzékenységét, de a rendszerességgel jelentősen segítjük ezt a folyamatot! 

– ALVÁS: ha éjjeli bagoly vagy, azzal jelentősen borogatod a napi ritmusodat és ezzel is a szervezeted hosszú távon kimeríted és az önregeneráló folyamatokat jelentősen visszaveted. Aludj el lehetőleg 11 óra előtt vagy még korábban!

 – és hát a széklet! Legyen formás kis krinolin. A legjobb, ha egy papírzsebkendővel el tudod intézni az ügyet, ha nem – az már egy tünet lehet. A laza széklet, a hasmenés, a szorulás, a zsíros széklet stb. nem tartoznak az egészséges kategóriába. A TESTELEMZÉSEN hallom, hogy a széklet rendben van, majd kiderül, hogy mindez így van, csak kétnaponta. :)

Bármit is írtam eddig, ez csak ötletelgetés, hiszen a TESTELEMZÉSEN tudom megmondani egyénileg, hogy milyen összefüggések vannak jelen a szervezetedben. Csak egy példa. A több zöldség, kevesebb szénhidrát jó. De ha ehhez társul egy pajzsmirigy probléma vagy rossz szénhidrát anyagcsere, akkor más lesz a prioritás: sok zöldség tiltólistára fog kerülni. Szóval vedd ezt annak, ami, – ez ötletelgetés. De ha jobban meglátod az összefüggéseket az életmódodban és a közérzetedben – akkor már megérte! :)

Tóth Juli
Funkcionális táplálkozási referens, Joalis terapeuta és Aviva oktató

A fenti ötletelgetés nem helyettesíti az orvosi kezelést!

 

További hasznos információk a Facebook oldalamon:

Az Aviva-módszer speciális gyógy- és hormonális hatású gimnasztikai torna.
Az orvosi diagnózist illetve kezelést nem helyettesíti.
Amennyiben egészségügyi problémája van, abban az esetben konzultáljon orvosával.